Barrierefreiheit war bislang Thema der Webseitenoptimierung, Usability (Benutzerfreundlichkeit) und SEO-Performance. Doch mit Juni 2025 wird es für viele Unternehmen zur gesetzlichen Verpflichtung eine barrierefreie und inklusive Webseite zu führen.
INVICTUS unterstützt Unternehmen bei der Optimierung und Neukonzeption ihrer Webseite nach den in Kraft tretenden WCAG 2.1 Kriterien.
An accessible website is designed so that it can be used by everyone, regardless of limitations such as visual impairment or hearing difficulties.
Aside from ensuring user-friendliness to minimize the website's bounce rate, as of June 28, 2025, it will be a legal requirement for companies to provide inclusive digital accessibility on their websites.
Seit 2025 tritt das BFSG in ganz Deutschland in Kraft. Mit Inkrafttreten des Gesetzes für Unternehmen wird die EU-Richtlinie zur Barrierefreiheit (European Accessibility Act) in nationales Recht umgesetzt.
Ziel ist es, Barrieren im digitalen Alltag abzubauen und so mehr Inklusion für Menschen mit Einschränkungen zu ermöglichen. Um das gesetzesgerecht auch auf der eigenen Webseite umzusetzen und einzuhalten, gibt die Web Content Accessibility Guideline (WCAG 2.1) einen detailierten Einblick in die Anforderungen und Rahmenbedingungen.
Hier ein Überblick der wichtigsten Punkte:
Das Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (BFSG) umfasst gestalterische, wie inhaltliche Maßnahmen, die Menschen mit eingeschränkter Nutzungsmöglichkeit eine problemlose Navigation ermöglichen.
Gestalterisch gilt hier, dass alle Inhalte gut wahrnehmbar sind, d. h. dass sie passend positioniert und dargestellt sind und auch für Menschen mit Einschränkungen gut erkennbar sind. Auf der technischen Seite müssen hier auch Attribute, wie Alt-Tags, ausführlich formuliert und hinzugefügt werden. Diese Alt-tags dienen nicht nur der Bildbeschreibung im Backend, sondern erlauben eine vokale Beschreibung (über die Vorlesefunktion) der Bilder, Videos und anderen grafische Darstellungen, für Menschen mit Sehbeeinträchtigungen.
All online shops that are aimed at end consumers must also comply with accessibility requirements. In addition to the conditions that apply to websites in general, there are some specific additional requirements for online shops: Payment processes must be operable and easy to understand. Methods for identification and authentication, shopping cart and checkout processes, product reviews and ratings, as well as an inclusive way to contact customer service, must all be presented in an accessible manner.
The obligation to provide an accessible website applies to all companies that offer and manufacture products and services for consumers. This also includes manufacturers, importers, and distributors of products, as well as service providers—including those in e-commerce and online shops.
Dienstleister mit weniger als zehn Mitarbeitern und einem Jahresumsatz oder einer Bilanzsumme von maximal 2 Millionen Euro.
If implementing accessibility poses a significant financial or organizational burden, an exemption can be requested.
Products and services whose fundamental characteristics would be altered to the extent that they lose their original purpose due to accessibility adjustments can be exempted from the requirements, provided that appropriate evidence is submitted.
Even if you fall under the exemption conditions, it is still advisable to make your website accessible. An inclusive website offers an optimized user experience, which also positively affects your SEO ranking, meaning better visibility in search engines. If the website is well-organized, easy to understand, and follows a logical page structure, users are more likely to stay on your site for longer periods. This reduces your bounce rate, which in turn has a positive impact on your SEO performance.
The WCAG criteria can be checked using specialized tools. You can get a rough overview by manually scanning the website according to the most important criteria. However, it is advisable to have a professional check conducted by experts to verify all points and make adjustments if necessary. It is also important to note that these guidelines are continuously evolving. From June 2025, WCAG 2.1 will apply, while the WCAG 2.2 update was already released in 2024.
Websites and mobile apps
Self-service terminals
E-commerce platforms and online shops
Digital services
Super schnelle Umsetzung, bester Preis und sehr flexible Bezahlung.